Så tänker Zioxi om framtidens skolmiljö

Vi har träffat Rob Sirs, Joint Management Director på Zioxi för att prata om möjligheter och utmaningar med framtidens skolmiljö och vilken roll Zioxi vill axa i denna utveckling. Rob har jobbat med produktutveckling för Zioxi i ungefär åtta år. I grunden är han utbildad ingenjör och har under de senaste 25 åren jobbat inom områdena IT och teknik, utbildning och design.

 

ALLT MER DYNAMISK UNDERVISNING

I takt med att undervisningen går från stationär till att bli allt mer dynamisk återstår det stora utmaningar för framtiden. Vi har på många håll helt gått ifrån de stationära datorerna i skolan och använder istället laptops, surfplattor och smartphones. Rob förklarar att detta ställer krav på att möbler för klassrummet ständigt utvecklas för att kunna följa den tekniska utvecklingen och på så vis kunna matcha varandra. Men det ställer kanske ännu högre krav på att skolan inser vikten av att tänka utifrån ett tekniskt perspektiv när de väljer möbler för klassrummen.

MÖBLER SOM PRATAR MED VARANDRA

Zioxi arbetar för tillfället med något som kallas on view, vilket är en molnbaserad lösning där en skolas alla tekniska hjälpmedel kan prata med varandra samt skicka automatisk information till de användare som behöver. Till exempel kan en lärare få ett meddelande tio minuter innan lektionen börjar att alla elevers datorer nu är färdigladdade och redo att hämtas ut. På så vis slösas inte onödig tid av lektionen på att styra upp tekniska problem utan allt är färdigt och lektionen kan starta direkt. Detta är något som Rob anser mycket användbart framförallt inom skolan där både lärare och elever styrs av ett pressat schema och där var minut är värdefull.

Zioxi utgår alltid från de behov som finns och att få in teknologin i möblerna – och det är detta som skapar det unika med Zioxi. Rob berättar att det inte finns så många företag idag som likt dem försöker kombinera just snygg design med användbara tekniska lösningar.

FRÅN IDÉ TILL FÄRDIG PRODUKT

En stor del av Zioxis arbete med produktutveckling går ut på att vara ute och träffa de personer som de gör produkterna för. Så här går deras arbetsprocess till – från idé till färdig produkt.

1. Problem att lösa – Genom att ständigt vara ute i de miljöer (främst skolan) och analysera de behov och utmaningar som finns genereras idéer till hur dessa miljöer kan förbättras och anpassas, både tekniskt och designmässigt.

2. Brainstorm – Efter att ha samlat in information och fått en bild av miljön pratar teamet på Zioxi ihop sig och brainstormar fram lösningar de tror på.

3. Produkten testas – De produkter man tror kan vara en god lösning tas fram som testprodukter och levereras till ett klassrum för elever och lärare att prova.

4. Utvärdering – Efter en tid av att prova möblerna i det verkliga livet sker en utvärdering av produkterna. Det som inte riktigt fungerar utvecklas till det bättre.

5. Produktion – När produkterna till slut har utvecklats och man känner att de verkligen kan underlätta och bidra till en bättre skol- och/eller arbetsmiljö, tas beslut om vidare produktion och de blir då en del av Zioxis beställningssortiment.